06 novembra 2007

Varovanie: Po zhliadnutí filmu Obchod na korze sa budete hanbiť

Ponúknuť pohľad na vlastnú históriu je jedna z dôležitých úloh filmu. Nie je nič hodnotnejšie než film, na základe ktorého sa môžeme z histórie poučiť, nejakým spôsobom sa s ňou vyrovnať. Poznám len málo našich filmov, ktorým sa to podarilo. Oskarový Obchod na korze je jedným z nich.


Ako sa pán Brtko dostal do maléru

Dej sa odohráva v období 1. slovenského štátu v malom meste na východnom Slovensku. Hlavná postava filmu, stolár Brtko, si žije pomalým a kľudným životom dokiaľ mu neskríži cestu "štastie". Jedného dňa za ním príde švagor a vnúti mu arizačný dekrét. Na naliehanie Brtkovej ženy sa zo dňa na deň stane zo stolára majiteľ obchodu s látkami a gombíkmi, obchodu pani Lautmannovej. Vtedy sa dej začne zamotávať...

"Hutorice po šarišski?" (Hovoríte po šarišsky?)

Určite stojí za zmienku jazyk filmu. Asi v tretine filmu som si uvedomil, že dej filmu sa odohráva práve v Sabinove (hoci to mesto poznám veľmi dobre). Taktiež som až neskôr zistil, že postavy hovoria po šarišsky (som z Prešova, preto som sa nad jazykom filmu spočiatku nepozastavil). O to autentickejšie film vyznieva.

Scény filmu sú popretkávané mnohými tragikomickými diálogmi. Napríklad, Brtko: "Ja som Brtko, váš arizátor. Vy ste moja židovka." Lautmannová: "Áno, áno, pán Krtko." V istej chvíli divák filmu nevie, či sa má smiať, alebo plakať. Emócie silnejú aj kvôli bravúrnym hereckým výkonom Jozefa Kronera a Idy Kaminskej až do vypätého finále.

Po zhliadnutí filmu sa budete hanbiť

Záver filmu vám schválne nebudem prezrádzať. Isté je, že film Obchod na korze nám (alebo našej histórii) nastavil drsné zrkadlo. Ja sám som pocit z toho filmu v sebe nosil ešte dlho. Možno práve preto je to pre mňa najlepší film, ktorý som v poslednej dobe videl.

PS: Dajte hlas tomuto článku na vybrali.sme.sk, aby sa aj mladšia generácia dostala k tomuto snímku a poučila sa tak z našej neslávnej histórie.

Odporúčam:

0 komentárov: